Top Dutch organiseert handel voor Tesla

Noord-Nederland bouwt het grootste zonnepark ter wereld, en het bedrijfsleven zet vol in op elektrisch rijden. Een nieuwe Top Dutch-campagne brengt deze verduurzaming onder de aandacht door zich nogmaals te richten op Tesla.

“Uit een steekproef bij 400 werkgevers in Noord-Nederland bleken 300 bedrijven van plan te zijn hun autovloot te elektrificeren”, zegt Henk Brink, gedeputeerde van de provincie Drenthe. “Een paar belrondjes en we kwamen al op 20.000 auto’s, bijna een miljard dollar aan handelswaarde. En dit is nog maar het begin. Daar kan geen ondernemer nee tegen zeggen, toch?”

‘In onze regio zijn veel initiatieven rond het bouwen van zonneparken’

“In onze regio zijn veel initiatieven rond het bouwen van zonneparken. We hebben deze initiatieven gebundeld onder de naam Top Dutch Joint Solar Array. Met 1,75 GW geplande capaciteit wordt dat het grootste zonnepark ter wereld”, aldus Patrick Brouns, gedeputeerde van de provincie Groningen. “Er moeten nog zo’n 5 miljoen zonnepanelen worden aangeschaft, dat vertegenwoordigt een handelswaarde van wel anderhalf miljard dollar.”

‘Er moeten nog zo’n 15 miljoen zonnepanelen worden aangeschaft’

Noord-Nederland heeft als ambitie de groenste energieregio van Europa te worden. Zo is het Gemini windpark in de Noordzee een van de grootste ter wereld, en wordt zwaar ingezet op vele andere bronnen van duurzame energie.

“Als groenste stopcontact van Europa willen we graag samenwerken met ondernemingen zoals Tesla”, zegt Wubbo Everts van de NOM. “We vroegen ons af: hoe kunnen we ze nog meer verleiden, waar heeft zo’n ondernemer het meest behoefte aan? Het antwoord is handel.”

‘We vroegen ons af: hoe kunnen we ze nog meer verleiden, waar heeft zo’n ondernemer het meest behoefte aan?’

“Het liefst zien we dat Tesla hier die Gigafactory bouwt, maar alleen zonnepanelen en auto’s leveren mag ook”, zegt TT-voorzitter Arjan Bos. Toch wordt niet alleen Elon Musk uitgenodigd om handel te drijven met de regio. “Iedereen die zonnepanelen en elektrische auto’s produceert en zo een bijdrage kan leveren aan verduurzaming van onze regio, is van harte welkom.”

‘Het liefst zien we dat Tesla hier die Gigafactory bouwt’

Deze campagne – codenaam Electrify – is de laatste die gericht is op Tesla. Top Dutch focust zich de komende twee jaar met andere campagnes op een nieuwe ambitie: Noord-Nederland als vierde mainport van Nederland profileren op het gebied van vergroening en digitalisering.

Top Dutch, het initiatief van ondernemers en bestuurders om Noord-Nederland te promoten, richtte z’n pijlen al eerder op Tesla, onder meer door zich via een ludieke en trotse campagne aan te bieden als meest gunstige regio voor een Europese Gigafactory. Ook wierf Top Dutch alvast personeel voor deze fabriek via een online campagne en een herkenbare groene Top Dutch-zonnebril.

Bron: Provincie