Leerlingen van KC De Bron aan het woord in raadszaal Diever

Leerlingen en directeur van CBS de Bron uit Nijensleek, wethouder Jacob Boonstra , raadslid Corné Joziasse en raadslid Ramona Rösener Manz.
Leerlingen en directeur van CBS de Bron uit Nijensleek, wethouder Jacob Boonstra , raadslid Corné Joziasse en raadslid Ramona Rösener Manz.
Foto: Gemeente Westerveld

Diever/Nijensleek – Leerlingen van CBS de Bron uit Nijensleek namen vandaag plaats op de stoelen in de raadszaal in het gemeentehuis van Diever. Zij konden deze ochtend door middel van het spel Democracity meepraten en de politiek ervaren in de arena.

De gemeenteraad ontving de afgelopen twee weken zes basisscholen uit de gemeente die zich voor Democracity hadden aangemeld; CBS de Fontein, OBS Oosterveldschool, OBS de Bosrank, KC de Vuursteen en de Roosjenschool. Op 15 maart waren ook Wethouder Jacob Boonstra, raadslid Corné Joziasse van Progressief Westerveld en raadslid Ramona Rösener Manz – fractievoorzitter van de PvdA, aanwezig om de leerlingen te begeleiden en om vragen te beantwoorden.

Speluitleg Democracity

Tijdens het educatieve programma Democracity, ontwikkeld door de Koning Boudewijnstichting, bouwen leerlingen van groep 7/8 samen aan hun eigen stad. Het budget is beperkt dus helaas kan niet alles een plaats krijgen in de stad. Tijd dus om samen keuzes te maken. Om het eens te worden over die keuzes richten de leerlingen verschillende politieke partijen op, schrijven ze korte partijprogramma’s en gaan ze met elkaar in debat. Uiteindelijk wordt er gestemd en kan de stad afgebouwd worden.

Mooie politieke dialoog

De griffie van de gemeente Westerveld had het in de raadszaal strak geregeld en de kinderen mochten in groepjes door de microfoons tegen elkaar praten. Nadat ze zelf een partijnaam en een slogan hadden bedacht, mochten ze vertellen waar hun partij voor stond. Ze konden door middel van kartonnen huizen, brandweerkazerne, hotel, supermarkt en nog veel meer verschillende gebouwen hun eigen fictieve dorp bouwen. Hierdoor ontstonden mooie gesprekken, waarom wel of waarom niet iets plaatsen?

Het was een zeer boeiende ochtend waarbij de wethouder ook vragen van leerlingen beantwoorde. In twee uur tijd ervaren de leerlingen dat overleg, argumentatie, meerderheid en consensus nodig zijn in een democratische samenleving. Zo maken zij op een laagdrempelige en speelse manier kennis met de gemeentepolitiek en democratische besluitvorming. Voor vragen waar geen tijd meer voor was, wil de wethouder graag een andere keer op de school langskomen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen