Diever - De afgelopen twee weken hebben in totaal bijna honderd leerlingen van verschillende basisscholen in de
gemeente Westerveld kennisgemaakt met de gemeentelijke politiek. In de raadzaal van het gemeentehuis in Diever stapten ze voor even in de schoenen van politici door het spel Democracity te spelen.
Op 14, 15, 21 en 22 november bezochten bovenbouwklassen van de basisscholen Burgemeester W.A. Storkschool, De Singelier, De Hoekstee en Ten Darperschoele het gemeentehuis. In aanloop naar het bezoek hadden de klassen op school al een voorbereidende les gekregen. Zo wisten ze van tevoren al een beetje wat de gemeente allemaal doet.
Over Democracity
Tijdens het educatieve programma Democracity, ontwikkeld door ProDemos, bouwen leerlingen van groep 7 en 8 samen aan een fictieve stad. De ruimte in de stad is beperkt, dus niet alles kan een plaats krijgen. De leerlingen moeten dus samen keuzes maken en compromissen sluiten. Om het eens te worden over die keuzes, richten de leerlingen verschillende politieke partijen op, schrijven ze korte partijprogramma’s en gaan ze met elkaar in debat. Uiteindelijk wordt er gestemd en kan de stad afgebouwd worden.
Stevig politiek debat in Diever
De griffie van de gemeente Westerveld, raadsleden van diverse partijen, een wethouder en burgemeester Jouke Spoelstra ontvingen de leerlingen in de raadzaal van de gemeente en nadat hij enkele vragen had beantwoord, kon het spel beginnen. De jonge politici vormden hun eigen partijen en vertelden door de microfoon waar hun partij voor stond. Samen bouwden ze hun eigen fictieve stad met onder andere huizen, een supermarkt, een brandweerkazerne en een zwembad, op basis van hun partijprogramma’s. Ze moesten ook beargumenteren waarom ze bepaalde keuzes hadden gemaakt, iets wat zelfs in de pauze doorging.
Na twee uur lang overleggen en debatteren, was het tijd voor een reces en keerden de leerlingen terug naar school. Ze leerden hoe een democratie werkt en dat argumentatie, compromis en meerderheden nodig zijn.