VARENNES SUR ALLIERS - Met een indrukwekkende overwinning in de KA100-klasse en een sterke tweede plaats in de IAME X30 Senioren heeft Mick Blankespoor afgelopen zondag zijn stempel gedrukt op de tweede ronde van het IAME France-kampioenschap. De vijftienjarige karter uit Koekange bewees daarmee dat hij een veelzijdig talent is tijdens een fysiek uitdagend weekeinde. Bovendien wonnen ze ook het teamkampioenschap en kon zijn vader/monteur Ton Blankespoor ook mee naar het podium.
“Qua resultaat was dit mijn mooiste weekend van het seizoen tot nu toe”, zei Mick. “Aan het begin van het weekend hadden we wel wat moeite met de setup en de motoren, maar op zondag kwam het allemaal mooi samen en heeft het gewerkt.”
Met name in de KA100-klasse toonde de Drentse coureur zijn klasse op het circuit in Varennes Sur Alliers. Op zijn vertrouwde CompKart reed hij een bijna perfecte wedstrijd en bekroonde hij zijn opmars in de heats met winst in zowel de superheat als de finale.
“In de finale was ik wel een heel stuk weg, maar toen kwam er na een crash met vijf of zes karts een code slow”, legde Mick uit. “Met nog een minuut te gaan plus een ronde, werd het vechten. Ik ging de laatste ronde als eerste in.”
Het werd een zenuwslopende slotfase. “In bocht één ging de nummer twee eraf. En de nummer drie kreeg later tien seconden straf. Dat was goed voor mij, want zij zijn mijn grootste concurrenten in het kampioenschap.” Mick moest desondanks tot het uiterste gaan. “Met de oorspronkelijke nummer drie ging ik zij aan zij naar de finish en won ik met een honderdste van een seconde.”
Zijn prestatie in de IAME X30 Senioren-klasse was misschien nog wel indrukwekkender. Voor het eerst stapte Mick op een CRG-chassis, op uitnodiging van Ludo Racing. “Ze hadden een mooi aanbod met monteur en de beste motoren die ze hadden”, verduidelijkte hij.
Helaas verliep de start van het weekeinde niet zonder problemen voor Mick. “Ik had een vastloper in de X30, direct aan het begin van het inrijden. Ik moest ook even wennen aan hoe het CRG-chassis rijdt. Ik was al gauw snel in die kart, maar ik moest wel wennen aan de remmen.”
Dat Mick uiteindelijk ‘gewoon’ op het podium terechtkwam, was het resultaat van een ware inhaalrace. Na tegenslagen in de heats moest hij in de finale als zeventiende starten. “Van daaruit ging het best soepel. In de eerste ronde had ik bijna tien plekken gewonnen. Ik ben binnen zeven minuten van P17 naar P1 gereden.”
“Tot en met de laatste ronde lag ik op kop. Toen had ik een klein contact met een andere rijder en ging ik bijna de grindbak in. Ik wist er net uit te blijven. Dat kan gebeuren in het racen, er was ook niet heel veel aan te doen”, legde hij uit. Mick kwam zodoende als derde over de finish, maar schoof door een straf voor een concurrent nog op naar P2.
Het bijzondere aan Micks prestatie was dat hij beide races direct na elkaar moest rijden. “De wedstrijden waren back-to-back sessions. Ik stapte uit de X30 en moest rennen naar de pregrid voor de KA100. Maar ik vond het deze keer niet echt zwaar. Het was vrijwel direct instappen en gaan. Dat is hartstikke leuk!”
Dat Mick uitstekend presteerde in de KA100-klasse, hing volgens hem samen met zijn rijstijl. “Deze kart is minder snel. Dus ik probeerde in de eerste paar ronden een voorsprong te pakken, maar dat lukte niet door een gebrek aan motorvermogen. Ik kon het alleen winnen op rijden, heel laat remmen.”
Micks volgende race is de derde ronde van de GK4 Kart Series in Kerpen met de KA100, in het laatste weekeinde van mei. Met het zelfvertrouwen dat hij opdeed in Varennes Sur Alliers gaat hij er met hoge verwachtingen naartoe. “Er zat nog meer in dit weekend, maar ik ben er op zich niet ontevreden mee. Het is mijn beste X30-resultaat van dit seizoen en ik had in de finale ook nog de snelste ronde gereden!”
Mick bedankt zijn vader in het bijzonder, zijn moeder, zijn broertje en zijn hele familie, CRG Frankrijk, Ludo Racing en zijn monteur. Ook bedankt hij Ruud en zijn sponsors, familie Vennink, Compkart en verder iedereen die hem geholpen heeft zover te komen in de kartsport.
Mick Blankespoor wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door: Verno Verhuur, Eyckenhout, Maprom Engineering en zijn vader.